Sposoby radzenia sobie z hejtem

ROZMOWY W DIALOGU

Podstawowe zasady radzenia sobie z hejtem:

1. Na agresję nie odpowiadaj agresją – nie kontynuuj rozmowy z hejterem, nie odpowiadaj obraźliwym komentarzem pod wpływem chwili. Odpowiadając agresją szerzysz ją, dlatego najlepiej uciąć temat lub zaproponować pokojowe rozwiązanie.
2. Ignoruj hejtera, nie lajkuj, nie udostępniaj obraźliwych komentarzy, usuwaj je – to najważniejsze zasady w walce z hejtem internetowym. Udostępniając lub odpowiadając poszerzasz zasięg i widoczność hejtu, co jest pożywką dla hejtera.
3. Zgłoś hejt, nie wstydź się szukać pomocy.

Problem hejtu wynika nie tylko z chęci agresji. Jest również związany z brakiem odpowiedniej komunikacji w kontaktach międzyludzkich. Znajomość zasad komunikatu Ja i komunikatu Ty ułatwia życie codzienne i prawidłowe wypowiadanie się.

Komunikat typu Ty – skupia się na drugiej osobie. To wytykanie błędów i krytykowanie innych w sposób oskarżycielski i oceniający. Komunikat wywołuje hejt i jest niewskazany, kiedy zwracamy uwagę na nieprawidłowe zachowanie innych.
Na przykład: „Jesteś beznadziejny i nieodpowiedzialny, zawsze się spóźniasz na nasze spotkania”.

Komunikat typu Ja – komunikat mówi o nas samych. Zwraca uwagę, jakie emocje, reakcje i uczucia wywołuje w nas zachowanie innej osoby. To bezpieczny i prawidłowy sposób komunikacji, w którym mówiąc o sobie zwracamy uwagę na problem z zachowaniem innych bez obrażania i oceniania. Tego typu komunikat w przeciwieństwie do komunikatu Ty, nie godzi w uczucia drugiej osoby.

Zasady zbudowania komunikatu Ja:
1. Opisz tylko swoje uczucia.
2. Opisz konkretne zachowanie drugiej osoby w sposób nieobraźliwy i nieoceniający.
3. Opisz konsekwencje tego zachowania dla Ciebie.
4. Opisz jakiego zachowania oczekujesz, zaproponuj rozwiązanie problemu.
5. Zasygnalizuj ewentualne konsekwencje w przypadku braku zmiany w zachowaniu.

Konstrukcja zdania komunikatu typu Ja:
1. Czuję … (wyrażenie swoich emocji)
2. Kiedy Ty …. (opis sytuacji oparty na faktach)
3. Mnie jest wtedy (ciężko, przykro, smutno)
4. Chcę … (oczekiwania na przyszłość)
Na przykład: „Czuję zdenerwowanie, kiedy Ty spóźniasz się nasze spotkanie. Jest mi wtedy przykro, chcę żebyś informował mnie telefonicznie, jeśli znowu nie będziesz mógł dojechać na czas”.

Pamiętaj!
W komunikatach typu Ja unikaj słów „zawsze” i „nigdy”, które mogą być źle odbierane.

 

Ćwiczenie: Sformułuj komunikat Ja do poniższych sytuacji:


1. Dostałeś jedynkę w szkole, nie zgadzasz się z postawioną oceną.


2. Koleżanka zawsze spóźnia się na spotkania z Tobą, nie chcesz by to się powtórzyło.


3. W czytelni ktoś od dłuższego czasu przeszkadza Ci w nauce. Co chwilę pyta Cię o coś. 


4. Kolega pożyczył od Ciebie książkę trzy miesiące temu i cały czas zapomina Ci jej oddać. 


5. Umówiłeś się z kolegą, że razem przygotujecie projekt zaliczeniowy. On nie zrobił swojej części w terminie.

 

POWRÓT